Slider

9.08.2015

Love..?

Honestly, I don't believe that love lasts forever. Some says love only lasts 3 years. I know, someday somehow we will fall out of love. Love fades away. Now, before you judge me, I am not speaking about love for Allah s.w.t, Rasulullah s.a.w or our family. But our life companion. Someone we share our life with.

How many divorces are being filed everyday? How long were they together before the loves fades and start hating each other?

They were once too, promise a love for eternity towards one another. They were madly in love. They were once too, thought that their love lasts forever.

So no. I don't believe in eternal love.

But I do believe that true friends are for forever.

With respect, mutual interests, loyalty, honesty, sharing, acceptance, forgiveness and many more, I believe we have our truest friend by our side for life.

Be honest, who do you prefer to see every day & night? Your friends, or your lover? How long does your relationships normally lasts? Most will choose friends. And the people who chose to spend most of their time with their partner is either in a new relationship, or they are dating/married to their best friend.

But all that are just my opinion based on what I see and know from people around me, and from my past relationships.

I am still madly in love with my fiance. Who knows how long will I stay crazily in love? Who knows when will our love fades away? Today is our 2nd engagement anniversary. And very soon, I will be his lady insyaAllah.


We don't only love each other. We respect each other, we talk about everything, we share everything. Don't tell me any secrets that you don't want him to know :P . He is my best friend. My only true friend. He brings out the best in me, and I did the same. 

"Respect, mutual interests, loyalty, honesty, sharing, acceptance, forgiveness and many more. "

That's what keeps a relation going. 

But maybe, he will prove me that love does lasts forever. Maybe he will change my opinion about love.. InsyaAllah.

Happy 2nd engagement anniversary. May Allah ease everything that we had planned. 



8.19.2015

Don't call it a DREAM. Call it a PLAN.

Mempunyai jalan untuk keluar dari ruang yang tidak ada apa-apa tetapi mengorbankan jalan tersebut demi mendapatkan keselesaan untuk sementara. 

Alasan yang diberi, "sudah takdir hidup aku".

Kalau semuanya kita berserah pada takdir, kenapa perlu belajar tinggi-tinggi? Kenapa perlu bekerja? Kenapa perlu bekerja keras untuk naik pangkat dengan harapan gaji pun naik? 

Demi sesuap nasi juga kerana makanan tidak akan jatuh daripada langit dengan harapan, "hari ini aku ditakdirkan untuk makan."

Bukankah itu semua usaha juga? 
Satu matlamat, tetapi pilihan yang berbeza..




Sudah tentu aku percaya pada takdir. Takdir jika esok aku sakit. Jika esok aku pergi. Ataupun takdir jumpa orang tertentu esok. Tetapi aku percaya pada usaha & doa. Kenapa perlu ada doa jika segalanya kita berserah pada takdir? Allah akan kabulkan doa kita insyaAllah. Lebih-lebih lagi jika diiringi usaha. 



Jalan yang mana yang korang akan pilih? Senang dahulu sebelum susah ataupun susah dahulu sebelum senang?

Terlalu malas untuk pecahkan tembok itu dan sanggup redahi jalan yang berliku kerana ianya lebih senang dengan pintu yang terbuka?

Walaupun banyak persaingan, memakan masa yang lebih lama, asalkan "terus berjalan" tanpa perlu berhenti adalah pilihan yang terbaik?

Aku pilih susah dahulu, senang kemudian.



Jika matawang jatuh, jangan merungut. Sebaliknya, ambil kesempatan atas kejatuhan nilai wang kita. Dengan merungut takkan dapat membantu apa-apa. Merungut tanpa doa pula tu, apatah lagi usaha.

Memang, bercakap lebih senang daripada buat. Tetapi bukankah di mana ada kemahuan, di situ pasti ada jalan. Kalau tak ada jalan sekalipun, kita buat jalan sendiri!

Kemudahan yang kita ada hari ni adalah hasil daripada orang yang berfikir jauh ke hadapan & sanggup panjat tangga kejayaan daripada terus selesa di dalam kepompong hidup yang sama. Sanggup berusaha keras untuk pecahkan tembok itu... Dan yang paling hebat adalah orang yang buat jalan sendiri.

Kalau semua orang berfikiran sama, takkan ada internet, komputer, lampu, kapal terbang. Kalau aku hidup zaman dulu pun aku akan cakap orang yang cipta semua benda ni gila! Mana besi boleh terbang? Macam mana nak hasilkan lampu? Macam mana nak berhubung dengan orang jauh? 


Cita-cita aku tinggi. Impian aku banyak. Tapi semua bukan hanya untuk mimpi dan angan-angan. Semua aku tukarkan menjadi PERANCANGAN.




5.08.2015

Kun Fayakun

Jangan senang menghukum orang, perjalanan hidup kita pon tak tau lagi macam mana. Kalau Allah sebut Kun Fayakun, maka jadilah ia ke atas kita. Hanya iman dan taqwa dapat membantu.


Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah! Maka jadilah ia."
Al Baqarah:117

___________________________________


Terlalu banyak tomahan dan hinaan di ruang komen facebook zaman sekarang ni. Seolah-olah mereka berhak menjatuhkan hukuman. Dilaungkan agar hukum hudud dilaksanakan. Benar hukum hudud itu adalah yang terbaik. Walau macam mana pun, mereka masih tak ada hak untuk jatuhkan sesuka hati. Mungkin kau lagi banyak hukuman bakal diterima berbanding orang yang kau hina?

Kadang-kadang benda jadi di luar jangkaan kita. Tidak ada sedikit niat pun. Semuanya telah ditulis Allah swt. Siapa kita untuk menghukum? Bila ditegur dengan bahasa yang indah, bahasa kasar pula dibalasnya. Kemana pergi budi bahasa kita? Di mana letaknya iman seseorang tu dalam pertuturannya? Aku tak mahu persoalkan bangsanya, tapi agamanya.

Pernah terfikir kalau benda tu berlaku ke atas kita? Sebab ianya terjadi tanpa niat. Mungkin kau sedang berjalan sambil main facebook di sisi jalan, terlanggar bahu orang lain dan dia terjatuh dan mati dilanggar kereta. Dalam keadaan panik, takut, trauma.. Sudah tentu kau menafikan segalanya. Cukup dengan perasaan bersalah & kesal jadi hukuman sampai hembusan nyawa terakhir walaupun undang-undang jatuhkan bahawa kau tak bersalah. Setuju tak kalau penyesalan itu hukuman paling berat ke atas diri kita sendiri? 

Kadang-kadang mereka di penjara, hati lebih suci daripada yang di luar. Dan di akhirat, mereka dipandang lebih mulia daripada kamu semua. Tambahan lagi dengan pahala yang kau hadiahkan kepada dia dengan hinaan, tomahan dan umpatan. Kerana mereka manusia istimewa yang terpilih kerana diberi peluang oleh Allah untuk sedar dan bertaubat. Kalau mereka berubah, meraka adalah manusia yang sangat beruntung. Kau macam mana?


___________________________________


Manusia menghukum tanpa mengira. Kau hukum aku sebab aku tak berdaya. Tak mampu untuk menanggung segala beban di bahu. Apa yang kau bantu selain mengata & menghina? Lupakah aku masih digelar anak yatim sebelum sah lafaz nikah dengan namaku? Semua masalah sudah aku beritahu, tetapi bukanlah simpati yang aku mahu. Cukuplah sekadar fahami situasi aku dan berhenti pandang aku dengan tatapan sinis kau itu.

___________________________________


Dunia sudah di hujung nyawa, hati manusia semakin hitam.
Ramai yang berpandukan logik akal daripada berpandukan Al-Quran & Hadith.



5.06.2015

Simfoni Hati

Gelak tawa yang mereka lihat,
Perut bulat, terlantar malas,
Kesenangan harta warisan, kata mereka,
Lautan api ini, siapa yang lintas?


3.15.2015

The Time Is Ticking

I kept running in circle no matter what I do, how I do.

I am running out of word to say what I am feeling right now. All I can say is I'm going out of my mind.

Had a quick catch up with my friends from SG. My Ohana. I kept telling them the same thing over and over again..

"Enjoy the time you waste all you can! Don't get into adulthood so quick. You can never turn back. Enjoy it while you can". Nothing YOLO though because they are all like me. A geek who prefers to enjoy their time at home, playing RPG, watching anime and reading manga.

I miss those time I have that I can waste. I miss the time I had to watch The Vampire Diaries, Pretty Little Liars, Naruto, FRIENDS. Well, I am still watching FRIENDS everyday now but you get the idea.

I even miss staring at the fan. Hah.

Time is precious.
Enjoy it while you can.

To my sister, you know who you are and I know you're reading this. I'm sorry we don't talk as much as we did last time. I hope you get tougher in time. Shed those tears away. Don't let it runs down your face anymore. Life is scary. People are mean. Trust me, it will be even scarier after this. But I am here. Always.

3.09.2015

Impossible Dreams

I am just a girl who will never get anything she dreams of.

Everything just kept falling apart one by one since I was little.

Since I was too young to understand anything.

I thought, "Hey.. It couldn't get any worse than this can it?"

Guess what.. It just did every fucking time I said that. It did.

I kept telling myself, "be grateful for the problems you don't have".

And it seems like I almost have all the problems.

1.20.2015

Why You Should Be Yourself

I was brought up dengan didikan ibu to always jaga hati orang lain. To always please people. ALWAYS k. Supaya orang tak benci kita.

She was wrong.

We will always end up being hated by them anyway. Walaupun kita tak buat apa-apa langsung. Walaupun kita buat macam-macam untuk dorang. Walaupun kita tolong.. kita berkorban.. kita buat yang terbaik la senang cerita.

Moral of the story, jangan terlalu jaga hati orang lain sampai makan diri kita sendiri. Last last kita yang sedih, kita yang rugi, kita yang makan hati. Asalkan apa yang kita buat tak menyusahkan orang lain, tak menjatuhkan orang lain, dan tak menyakitkan hati orang (maybe sometimes terpaksa sakitkan juga hati orang-orang macam ni).